.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سالي كه نكوست ، از بهارش پيداست !
بابك محب پور

 شمال نيوز: گیلان یکی از استانهای شمالی کشور است که دارای  16 شهرستان، 48 شهر و 43 بخش و  14711 کیلومتر مربع وسعت دارد.در اين ميان رشته کوه های البرز، همانند دیواری در غرب و جنوب گیلان کشیده شده و به همین سبب آب و هوای گیلان معتدل و در اکثر نقاط دارای رطوبت بالایی بوده و براي كشاورزي بسيار مناسب است . تقريبا تمام مناطق استان گيلان قابليت كشاورزي را دارد و از جمله مهمترین محصولاتي كه در آن كشت مي شود مي توان به برنج، چای ، زیتون ، مرکبات و ابرایشم اشاره نمود.
 برخی از صاحبنظران امور کشاورزي ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت ﺷﺪيد قيمت و سيستم  ﺑﺎزاريابي  سنتي  را از ‫ﻣﻬﻤﺘﺮين  مشكلات  توليد محصول شماره یک استان يعني ﺑﺮﻧﺞ می دانند.
چای، دومین محصول کشاورزی استراتژیک گیلان است كه مهمترین مشکل آن در بخش تولید، آبیاری به شیوه ی سنتی و قدیمی بودن ساختارباغ هاست که تاثیر نامطلوبی برروند تولید چای کیفی سبز می گذارد.
همين طور زیتون که پس از برنج و چای سومین محصول مهم کشاورزی گیلان است، به جهت واردات قانونی و نيز  ورود زیتون قاچاق، غیر بهداشتی و نامرغوب و عرضه آن به نام زیتون رودبار و در نهایت سنتی بودن ساختار فرآوری زیتون و کمبود واحد های بسته بندی با مشکلات ساختاری فراواني روبرو است  و ...
حال با این پیشینه از گیلان و وابسته بودن آن به کشاورزی، نگاهی به دلایل عدم حضور نمایندگان گیلانی در کمیسیون مهم کشاورزی مجلس مي اندازيم.
چرا از بین 23 نماینده عضو کمیسیون کشاورزی  مجلس، حتی یک نفر هم  از گیلان دیده نمی شود ؟!
خوب است بدانید که انتخاب افراد براي عضويت در كميسيون‌ها بر مبناي سه معيار تخصص، تجربه و سابقه عضويت در كميسيون‌ها انجام  می شود ، البته در برخي موارد اينگونه نبوده و مثلا در كميسيون انرژي، برخي افراد به صرف اينكه از حوزه انتخابيه‌ي داراي نفت و گاز هستند وارد اين كميسيون می شوند، حال چرا گیلان که جزء استانهای دارای پتانسیل کشاورزی است  نتوانسته نمایندگان ملت را جذب خود کند، جای سوال دارد...؟!
شايد تصور نمايندگان اين باشد كه مي‌توانند با عضويت در كميسيون برنامه و بودجه و يا اقتصاد ، شتاب بيشتري به پروژه‌هاي عمراني و اقتصادي شهرستان خود بدهند و روی دیگر سکه هم شاید این باشد که نمایندگان محترم گیلانی که به قول خودشان اکثریت کشاورز زاده هستند، در کمیسیون مربوطه حائز سه شرط (تخصص، تجربه و سابقه عضويت)  نیستند  و به همین دلیل عطای آن را به لقایش بخشیده اند که آن هم باز جای سخن دارد!
در حال حاضر بخش کشاورزی  گیلان دارای پتانسیل ها و ظرفیت های مطلوبی برای رشد و توسعه اقتصاد کشور است اما  که متاسفانه به دليل مدیریت  ناصحيح دچار مشکلاتی شده که در صورت عدم چاره اندیشی به موقع برای آن، در آینده نزدیک مشکلات فراوانی در اين حوزه به وجود خواهد آمد .
برخی از محصولات کشاورزی گیلان  بعد از تولید و بدون فرآوری به بازار عرضه می شوند، اما دلالان همیشه به عنوان دست های پشت پرده در تعیین قیمت آن نقش دارند، بطوری که حضور آنها در بازار پیامدهای بسیار منفي اي از قبیل بی ثباتی قیمت را در بر دارد.
 حال چطور می شود نماینده ای که سوگند می خورد از حق مردم خود دفاع و ازهیچ کوششی فرو گذار نکند، این چنین بی تفاوت می شود! نماینده ای که برای جمع کردن رای مردم به هزار و یک ترفند  متوسل می شود (به قول آن عزیزی که می خواست حنجره مردم باشد و دیگر هیچ ! ) اكنون در حساس ترین شرایط با توجه به نیاز استان به حضور یک نماینده در کمیسیون کشاورزی جهت احقاق حق کشاورزان، بدون هیچ دلیل منطقی کنار می کشد و کار به اینجا می رسد که 5 نماینده گیلان فقط عضویت در کمیسیون اقتصاد را بر کمیسیون کشاورزی ترجیح داده و خيلي زود همه چیز فراموش می شود ...!         
نماینده مردم فومن و شفت جمعه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت : متاسفانه در این دور از مجلس ، هیچ کدام از نمایندگان مجلس عضویت در کمیسیون کشاورزی را نپذیرفته اند.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان هم درخصوص عدم عضویت نمایندگان گیلان درکمیسیون کشاورزی گفته است : نمایندگان استان برای حضور در کمیسیون‌ها ، رایزنی‌های لازم را به عمل نیاورد ه اند.
رایزنی نکردن و عدم اطلاع دادن  به یکدیگر قبل ازشکل گیری مجلس ، دليل عدم عضویت نمایندگان گیلان درکمیسیون کشاورزی است .
به هر تقدیر نمايندگان ، اميدهاي مردم در خانه ملت هستند و به يقين هيچ كدام از اعمال شان از ديد مردم فهيم ما پنهان نخواهد ماند ، باشد كه بعد از اين  نزد ملت رو سفید گردند!


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.